Blog

uleiuri esentiale somn

Aici, în California, unde trăiesc alături de familia mea, suntem răsfățați cu o multitudine de plante pe tot parcursul anului. Așa că uleiuri esențiale pentru relaxare și somn liniștit sunt prezente deja în natură, lângă noi. Lămâii strălucitori, trandafirii înfloriți, mănunchiurile de lavandă, toate asigură priveliști uimitoare-dar și arome. Dar nu este nevoie să locuiești în sudul Californiei pentru a te bucura de aceste parfumuri minunate sau pentru a putea beneficia de proprietățile lor pentru somn și pentru buna-dispoziție.

Adesea, aromele sunt privite ca un instrument ce te ajută să dormi mai bine. Ieftine și ușor de introdus în rutina de zi și în cea de seară, există numeroase uleiuri esențiale pentru relaxare, atât din punct de vedere mental, cât și fizic, astfel încât îți va fi mai ușor să adormi și să te bucuri de un somn mai odihnitor. Dacă ai realizat vreodată o selecție a uleiurilor esențiale din cadrul piețelor cu mici producători sau din magazinele cu produse naturiste, probabil că te-ai simțit cam copleșit/ă. Cu atât de multe opțiuni, te întrebi care sunt cele mai bune arome pentru relaxare și pentru somn.

Astăzi m-am gândit să împărtășesc cu voi informaţii despre acele uleiuri esențiale pe care le recomand pacienților mei pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească somnul, să mai scape de stres, să-și crească bună-dispoziția și performanțele. O să vă vorbesc puțin și despre ce spune știința despre uleiurile esențiale la care putem apela pentru somn și pentru sănătate în general.

Cum influențează aromele trupul și mintea

Probabil că ai avut experiența de a te întâlni cu o aromă care îți evocă instantaneu o amintire puternică sau vreun sentiment. Poate o boare de parfum îți amintește de bunica ta sau mirosul de benzină îți amintește cum stăteai alături de tatăl tău în garaj pe când acesta lucra la mașină.

Simțul mirosului este legat direct de centrele din creier responsabile cu memoria și cu emoțiile. Celulele din interiorul nasului detectă mirosurile din mediu și transmit informația către creier, prin intermediul nervului olfactiv. (Avem și numeroase celule în partea de sus a gâtului care detectează aromele din alimentele pe care le consumăm și care trec informația prin același canal olfactiv pentru a ajunge la creier). Informația despre miros activează imediat sistemul limbic al creierului, care include regiuni precum amigdala, ce controlează reacțiile emoționale și memoria.

Aceste lucruri fac din miros un simț unic între simțurile noastre. Informația pe care o preluăm cu ajutorul altor simțuri ajung întâi la altă regiune a creierului, talamusul, ce acționează precum un sistem de relee, trecând datele senzoriale spre alte părți ale creierului pentru a produce percepțiile senzoriale. Numai mirosul se deplasează direct spre emoțiile din creier și spre centrul memoriei. De aceea, acele amintiri pe care le asociezi cu mirosul dintr-o grădină de trandafiri sau cu cel al bananei coapte în cuptor, vin atât de rapid și sunt atât de puternice.

Vechea practicare a aromaterapiei este de folos și în zilele noastre

Utilizarea uleiurilor esențiale în scopuri medicale are o istorie îndelungată, încă din vremea vechilor egipteni, a Chinei din vechime și a Imperiului Roman. Ai auzit de Jurământul lui Hippocrat? Acesta este un cod etic asumat de secole de medici (acum acesta este luat adesea și de cei care termină școli medicale). A fost numit după medicul grec Hippocrate, care a studiat efectele uleiurilor esențiale și a fost un propunător al utilizării acestora pentru proprietățile lor curative, benefice pentru sănătate.

Aromaterapia este un termen modern pentru o practică străveche. De mai mulți ani, oamenii de știință au realizat studii care au vizat beneficiile uleiurilor esențiale ce țin de promovarea somnului, de ușurarea stresului, de reducerea durerilor și de reglarea dispoziției.

Uleiuri esențiale pentru relaxare și somn liniștit: BENEFICII

Sunt un susținător al folosirii terapiilor naturale pentru minte și trup, terapii care sunt capabile să creeze un somn mai bun, în condițiile în care ajută somnul direct și prin diminuarea stresului, a anxietății, prin ameliorarea unei dispoziții proaste și a disconfortului fizic. Aromaterapia poate să facă toate aceste demersuri. Uleiurile esențiale au fost folosite de secole pentru a promova relaxarea și starea de bine mentală și fizică. În prezent, aceleași uleiuri au fost tot mai studiate pentru o înțelegere mai riguroasă, specifică, a beneficiilor lor nu numai pentru somn, ci și pentru sănătate în general.

  • Uleiuri esențiale pentru somn liniștit : Mai multe cercetări au ajuns la concluzia că uleiurile esențiale pot contribui la diminuarea somnului întrerupt și vor îmbunătăți calitatea somnului la adulți. Un studiu din anul 2017 a comparat efectele aromaterapiei și ale masajului prin presopunctură asupra calității somnului și a calității vieții în general în rândul femeilor. Oamenii de știință au constatat că un amestec de uleiuri esențiale ce promovează somnul au fost mai eficiente în îmbunătățirea calității somnului și a vieții decât presopunctura. De asemenea, blend-ul de uleiuri a fost mai eficient în a îmbunătăți somnul decât dacă s-ar fi utilizat un singur ulei esențial, precum este cel de lavandă.
  • Uleiuri esențiale pentru relaxare: Stresul și anxietatea sunt obstacole frecvente în calea unui somn de calitate, odihnitor. Persoanele care se confruntă cu stres și anxietate au adesea dificultăți în a a adormi și în a dormi liniștite pe tot parcursul nopții, ceea ce le determină să se simtă obosite a doua zi. Există numeroase cercetări care arată că aromaterapia poate să contribuie la diminuarea stresului și a axietății, ceea ce influențează indirect și îmbunătățirea somnului.
  • Uleiuri esențiale pentru depresie: Depresia și problemele cu somnul merg mână în mână. Mai multe studii au examinat efectele aromaterapiei folosind uleiurile esențiale la persoane cu simptome ale depresiei, însoțite sau nu și de anxietate. Potrivit rezultatelor acestora, aromaterapia poate ameliora simptomele ce țin de depresie. Un studiu a arătat că aromaterapia este de ajutor pentru anxietate și depresie în rândul femeilor aflate în depresie postpartum. O analiză din anul 2016 a evidențiat faptul că se poate vorbi despre efectele benefice ale aromaterapiei în reducerea stresului și a depresiei- și în ameliorarea simptomelor ce țin de menopauză- la femeile de vârstă mijlocie.

6 uleiuri esențiale pentru un somn liniștit

  1. Uleiul de lavandă – Este cel mai popular ulei esențial pentru somn și pentru relaxare în rândul pacienților mei și de obicei prima mea recomandare pentru persoanele ce apelează la aromaterapie pentru somn. Lavanda are o aromă liniștitoare, care a fost asociată cu relaxarea și cu somnul și este folosită ca un remediu natural contra anxietății. Uleiul esențial de lavandă este probabil cel mai riguros studiat. O sinteză de studii arată că lavanda are efecte de reducere a anxietății- sau efecte anxiolitice-, dar are și efecte benefice în caz de depresie. Lavanda este de ajutor și pentru reducerea durerilor, spun anumite studii. Unul recent a arătat că aromaterapia cu folosirea lavandei a redus nevoia de utilizare a medicamentelor pentru durere într-un grup de copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani cărora li se îndepărtaseră amigdalele. Lavanda are și efecte sedative, ceea ce înseamnă că te poate ajuta să adormi. Mai multe studii au evidențiat faptul că lavanda este eficientă pentru somn întrucât: îmbunătățește calitatea somnului, crește cantitatea de somn și crește nivelul de alertă din timpul zilei inclusiv la persoanele care se confruntă cu insomnii.
  2. Vanilia – Aroma dulce a vaniliei este atrăgătoare pentru numeroase persoane și are o lungă istorie în ceea ce privește folosirea pentru relaxare și pentru eliminarea stresului. Vanilia poate avea efecte sedative asupra organismului. Ea poate reduce hiperactivitatea și neliniștea, va liniști sistemul nervos și va scădea nivelul tensiunii arteriale. Se pare că poate diminua anxietatea și depresia, aducând relaxare și o îmbunătățire a dispoziției. Dacă aroma de prăjiturele este cea care te relaxează și te calmează, atunci înseamnă că vanilia ar putea fi aroma care să te ajute și la somn- dar fără calorii!
  3. Trandafirul și mușcata – Aceste două uleiuri esențiale au arome florale similare și s-a arătat că ele pot reduce stresul și anxietatea, atât când sunt folosite individual, cât și când sunt combinate cu alte uleiuri esențiale. Anumiți specialiști în tulburări de somn recomandă uleiul de valeriană ca un ulei esențial bun pentru aromaterapia pentru somn. Valeriană luată ca supliment alimentar poate fi foarte bună pentru somn. Am scris și aici despre beneficiile sale pentru somn și pentru stres. Dar mirosul de valeriană este foarte puternic! În locul său, eu recomand folosirea uleiului esențial de geranium sau de trandafir.
  4. Iasomia – Cu o aromă florală dulce, se pare că iasomia are capacitatea de a promova somnul. Studiile arată că iasomia îmbunătățește calitatea somnului și diminuează somnul neliniștit, crescând totodată starea de alertă din timpul zilei. Un studiu din anul 2002 a demonstrat că iasomia este chiar mai capabilă decât lavanda în a oferi toate aceste beneficii pentru somn, dar și pentru a scădea anxietatea.
  5. Uleiul de lemn de santal – Cu o aromă bogată, ca de pământ, santalul are o istorie îndelungată în ceea ce privește folosirea pentru relaxare și pentru diminuarea anxietății. Cercetările arată că acesta poate fi eficient în ameliorarea simptomelor de anxietate. De asemenea, se sugerează faptul că are efecte sedative, diminuând episoadele de trezire și crescând cantitatea de somn NON-REM. Important de ținut minte: Despre santal s-a demonstrat și că are capacitatea de a crește nivelul de alertă, chiar dacă induce și o stare de relaxare. Fiecare reacționează diferit la aroma sa. De exemplu, anumite persoane pot resimți efecte pozitive asupra somnului, iar pentru alții poate duce la o relaxare combinată cu starea de alertă, cu vioiciunea. Dacă și tu ești așa, înseamnă că uleiul esențial de lemn de santal nu este potrivit pentru tine la ora de culcare, dar îl poți folosi ziua pentru a te simți relaxat/ă și energic/ă.
  6. Uleiurile de citrice – Precum este și cazul santalului, acestea sunt arome ce pot avea efecte de inducere a somnului, în funcție de reacția fiecăruia și de tipul de ulei de citrice folosit. Despre bergamotă s-a demonstrat că poate reduce anxietatea și poate crește calitatea somnului. Despre uleiul de lămâie s-a arătat că ușurează anxietatea și depresia. Uleiurile de citrice ne pot ajuta să adormim mai rapid, dar unele persoane pot simți că aceste arome proaspete sunt mai degrabă relaxante, nu potrivite pentru a stimula somnul. Dacă aromele de citrice te stimulează și pe tine, nu le folosi înainte de culcare- dar poți să apelezi la ele ziua pentru a te simți revigorat/ă și relaxat/ă.
uleiuri esentiale relaxare
Uleiuri esentiale pentru relaxare

Cum să folosești uleiurile esențiale pentru relaxare și somn liniștit

Mulți dintre pacienții mei vor să folosească uleiurile esențiale pentru relaxare și pentru un somn liniștit, dar nu știu exact cum să procedeze. Iată câteva indicații care să te ajute să începi să le folosești:

  • Adaugă-le în apa în care te vei îmbăia – Este o modalitate grozavă de a te relaxa și de a avea parte de efectele benefice ale aromaterapiei în timp ce te vei bucura și de efectele de promovare a somnului ale apei calde. Pune câteva picături din uleiul esențial preferat în apa de îmbăiere și fixează-ți baia cam cu 90 de minute sau cu 1 oră înainte de culcare.
  • Folosește un difuzor – Difuzoarele vor împrăștia uleiul în camera ta. De obicei, vei adăuga ulei esențial și apă, în funcție de indicațiile producătorului. Le vei urma pe toate acestea.
  • Prepară-ți un spray – Poți să combini un ulei esențial cu apă într-un recipient pentru spray și să-l împrăștii prin dormitor sau să stropești cu el lenjeria de pat. Recomand să dai cu spray pe dosul pernei pentru a evita orice iritație pe piele. La fiecare 1/2 cană de apă vei folosi 4-5 picături de ulei esențial sau mai puțin dacă aroma e prea puternică.
  • Aplică direct pe corp uleiurile esențiale – Unele persoane se simt bine când aplică uleiuri esențiale în anumite puncte, cum ar fi pe încheieturi sau în spatele urechilor sau când își fac un masaj cu ele. (Să îți masezi și partenerul/partenera sau să primești un masaj din partea lui/ei este și aceasta o metodă excelentă!). Uleiurile esențiale nediluate sunt foarte concentrate și intense și pot irita pielea. Nu le aplica pe piele nediluate. Dacă intenționezi să le folosești topic, asigură-te că ai achiziționat un ulei direct diluat- un amestec între un ulei esențial și un ulei purtător (de obicei un ulei vegetal).

Odată ce folosești uleiuri esențiale pentru relaxare și somn liniștit, vezi cum te vei simți. Aroma este o experiență foarte individuală. Fiecare dintre noi reacționează diferit la mirosuri. Aromele potrivite pentru relaxarea ta și pentru un somn odihnitor sunt cele care te ajută să te simți relaxat/ă și somnoros/somnoroasă! Trebuie să experimentezi mai întâi mai multe uleiuri esențiale pentru a vedea care se potrivește cel mai bine rutinei tale de seara. Dacă o anumită aromă te face să te simți treaz/ă și în stare de alertă, înseamnă că NU este potrivită pentru somn. Dar poți să o utilizezi dimineața pentru a te ajuta să-ți începi ziua.

Share this post

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *