Blog

post 14 1

Ori de câte ori îți dorești un produs cosmetic de calitate, care să te asigure că nu conține ingrediente ce ar putea dăuna sănătății tale sau a celor dragi, poți apela și la cele care au simbolul certificării ECOCERT. Oare ce presupune ca un produs să obțină o astfel de certificare  și la ce ar trebui să te aștepți de la acesta dacă este etichetat drept natural/organic?

 

Ce este ECOCERT

ECOCERT este denumirea unei organizații specializate în acordarea unui certificat ce atestă statutul de „natural/ organic” pentru o gamă variată de produse, de la cosmetice, detergenți, parfumuri, textile, până la produse alimentare. Ea a fost înființată în Franța, în anul 1991, iar de atunci s-a extins în peste 80 de țări de pe tot Globul. În aceste condiții, ECOCERT este considerată cea mai mare organizație de certificare organică din lume. Spre exemplu, în prezent se estimează că produsele recunoscute de către ECOCERT ocupă cam 30% din industria alimentară mondială, organizația oferindu-și sprijinul pentru peste 1000 de companii ce activează în domeniul produselor organice.

Etichetarea unui produs cu sigla ECOCERT a fost introdusă în 2003, odată cu stabilirea unor standarde clare, menite să-i privească pe toți cei implicați în realizarea și lansarea pe piață a unui produs: cei care furnizează ingredientele produselor, cei care le manufacturează, distribuitorii, experții implicați în certificare, organizații ce au rolul de a încuraja promovarea produselor organice pe piață.  De asemenea, etichetarea ECOCERT este strâns legată de consumatori, care trebuie să știe cum să recunoască un produs certificat astfel.

 

De ce un produs trebuie să aibă o certificare ECOCERT

Asemenea celorlalte produse care sunt incluse în aria de acoperire a ECOCERT, și produsele cosmetice trebuie să îndeplinească niște criterii clare pentru a putea primi certificarea din partea acestei organizații. Iată care sunt acestea:

 

  1. Un produs cosmetic nu trebuie să conțină GMO (organisme modificate genetic)

Conform legislației stabilite în colaborare cu ECOCERT și institițiile Uniunii Europene (Comisia Europeană și Parlamentul European), organismele modificate genetic nu au ce căuta în procesul de producție a unui produs cosmetic care urmează să fie etichetat ECOCERT. Cu toate acestea, în cazul în care experții constată că  o eventuală contaminare cu GMO a fost minimă (până în 10%), producătorului i se permite să remedieze situația până la primirea certificatului. În schimb, dacă se dovedește că există o intervenție deliberată cu GMO asupra produsului, orice posibilitate de dobândire a acestuia este suspendată.

 

  1. Nu trebuie ca în componența să se regăsească parabeni, dar nici alte particule ce pot fi nocive

De exemplu, s-a stabilit ca un produs cosmetic în care au fost identificate urme de silicon, de particule provenite de la eventuale tratamente cu raze (cum ar fi gamma, alpha etc.), de nitrozamine (compuși chimici toxici, despre care s-a dovedit că prezintă inclusiv riscul cancerigen), de alte substanțe toxice (cum ar fi phenoxyethanol) sau chiar urme de vopsele artificiale sau de coloranți sintetici, să nu primească o certificare de la ECOCERT.

 

  1. Trebuie ca o mare parte din ingredientele tale să fie obținute organic

Spre exemplu, dacă este vorba despre un produs ce va primi certificarea de „Cosmetic Natural”, se impune ca cel puțin 50% din ingredientele sale să fie pe bază de plante și minimum 5% din ingrediente  să provină din ferme ce practică o agricultură organică. Dacă dorești să beneficiezi de un produs pe care să fie inscripționată certificarea ECOCERT „Cosmetic Organic”, trebuie să știi că acesta are cel puțin 95% din conținut provenit din plante și minimum 10% (în ceea ce privește greutatea) din ingrediente sunt de la ferme bazate pe agricultura organică.  De pildă, într-un produs cosmetic ECOCERT trebuie să se regăsească doar plante ce au fost lăsate în habitatul lor natural, ce nu contribuie la deteriorarea mediului de acolo și care nu provin din rândul unor specii amenințate cu dispariția. În plus, niciun produs, fie că este etichetat cu „Organic”, fie că este etichetat cu „Natural”, nu va avea  în compoziția sa părți componente ale animalelor. Este permisă doar utilizarea unor ingrediente care au fost produse în mod natural de către animale (cum ar fi lapte, miere etc.).

 

  1. Produsul respectiv trebuie să aibă ingrediente provenite din surse regenerabile, să fie obținut prin tehnologii prietenoase cu mediul

Din nou, absența organismelor modificate genetic, dar și a substanțelor toxice (în special a parabenilor), coloranților și conservanților artificiali este absolut necesară pentru o certificare ECOCERT. În plus, ECOCERT insistă ca producătorii de produse cosmetice naturale/organice să dovedească faptul că, în procesul de producție, nu au risipit resursele epuizabile (apă, energie etc.), ci au avut un plan ce le-a permis o utilizare echitabilă a acestora sau au reușit să se orienteze preponderent spre energiile regenerabile. Totodată, producătorii trebuie să demonstreze că au fost capabili să-și recicleze deșeurile la o companie specializată în așa ceva.

 

  1. Ambalajul produsului este biodegradabil sau este reciclabil

Din nou, companiile ce se ocupă de producerea produselor ce vor să obțină certificarea ECOCERT trebuie să demonstreze că au un plan clar de reciclare a deșeurilor, pe categorii și că produsele nu sunt depozitate în ambalaje ce provin din animale moarte (precum mătasea, pielea etc.).În schimb, ambalajele trebuie să conțină neapărat componente care să fie biodegradabile.

Sursa:

http://www.ecocert.com/en/faq/,http://www.ecocert.com/sites/default/files/u3/Ecocert-Standard/index.pdf, https://en.wikipedia.org/wiki/ECOCERT

Share this post

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *